همايش نقش بازاريابي در  توسعه گردشگري در مشهد برگزار شد

به گزارش ميراث آريا(chtn)و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي ؛مديرکل دفتر برنامه‌ريزي گردشگري خارجي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري در همايش بازاريابي و نقش آن در توسعه گردشگري در مشهد گفت: با توجه به نظر سنجي‌هاي انجام شده در ميان جهانگردان، ايران هيجدهمين کشور ايده آل گردشگران است .

\"محمدعلي پاک سرشت\" افزود: در حالي که کشور ما جز پنج کشور اول دنيا در داشتن جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي است اما در بازاريابي و معرفي محصولات خود به کشورهاي ديگر حرفي براي گفتن نداريم.

وي ادامه داد : هم اکنون صنعت گردشگري به عنوان يک شاخص اصلي و عامل ترقي در کشورهاي جهان مطرح است و با توجه به اينکه هزاره سوم دوره ديجيتال و فناوري اطلاعات است اين صنعت 25 برابر پيشرفت کرده است به طوريکه امروزه 50 درصد اقتصاد جهاني را تحت تاثير خود قرار داده است.

مدير کل دفتر برنامه ريزي گردشگري خارجي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري از برنامه ريزي رشد و توسعه اين صنعت در کشور خبر داد و گفت: در سند چشم انداز 20 ساله آينده ما بايد 30 ميليارد دلار هزينه کنيم تا بتوانيم 20 ميليون گردشگر جذب کنيم که در اين ميان بخش خصوصي نقش مهمي ايفا مي کند و مي تواند 95 درصد اين هزينه ها را تامين کند و تنها پنج درصد بر عهده دولت قرار گيرد.

پاک سرشت افزود: بر اساس آمار سازمان جهانگردي در سال 2010، 40 ميليون گردشگر از خاورميانه بازديد مي کنند که اين امر موقعيت بسيار مناسبي را براي ايران در جذب توريست ايجاد مي کند.

وي ادامه داد: صنعت گردشگري در ميان ايرانيان و مسلمانان به عنوان يک بنيان اعتقادي مطرح است و نه تنها باعث تضعيف ارزش‌هاي ديني و ملي نمي‌شود بلکه به عنوان يک عامل موثر در شناخت اين ارزشها به دنيا مطرح است.

پاک سرشت در رابطه با توسعه صنعت گردشگري و بازاريابي عنوان کرد: يکي از نکات مهم در جذب توريست سلايق جهانگردان است که بايد بازار و جاذبه هاي خود را مطابق سلايق آنها مهيا کنيم.

وي خاطرنشان کرد: 60 درصد گردشگراني که با ايران مي آيند متاهل و 18 درصد مجرد هستند.

پاک سرشت ادامه داد: با توجه به حجم بالاي تبليغات منفي عليه ايران نمي‌توانيم از تبليغات که نقش اول در توسعه اين صنعت را دارد غافل شويم که در اين زمينه نقش ايرانيان مقيم خارج از کشور و ايرانياني که به کشورهاي ديگر سفر مي‌کنند حائز اهميت است.

وي مديريت گردشگري و ورودي کشور، بررسي امکان ورود به بازارهاي بين المللي، حضور متفاوت و قوي در نمايشگاه هاي بين المللي و ايجاد رابطه مسالمت آمير با شرکت هاي بين المللي را از برنامه هاي بلند مدت اين سازمان عنوان کرد.ده آل توريست‌ها و جهانگردان است.

همچنين رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در اين همايش گفت : تنها در استان خراسان رضوي يک هزار و 320 اثر ملي وجود دارد که اين تنها بخشي از يک ميليون اثر ملي در کل کشور است.

\"ابوالفضل مکرمي فر\" افزود : در کشور ما با توجه به جاذبه هاي فراوان در صنعت گردشگري و توريستي، برنامه ريزي‌هاي صحيح و زير ساختي وجود ندارد بر همين اساس اين صنعت در کشور ما مقهور مانده است.

وي اظهار داشت: با توجه به در آمد بالايي که از صنعت گردشگري و جهانگردي حاصل مي شود، تمام کشورهاي دنيا در پي کسب سهم بيشتري از اين صنعت هستند به عنوان نمونه کشور ژاپن با اينکه يک کشور جهانگرد فرست است، صنعت گردشگري و پذيرش توريست در اولويت دهم اين کشور قرار داد و با ايجاد زير ساخت‌هاي مناسب سعي در جذب گردشگر از سراسر دنيا دارد.

مکرمي فر تصريح کرد: اين در حالي است که کشور ما با وجود آيتم‌هاي مناسب و آثار فراوان و محيط زيست زيبا و قدمت فرهنگي بي بديل به علت عدم وجود زير ساخت مناسب در جذب و پذيرش توريست ناکام مانده است.

وي ادامه داد: در استان خراسان رضوي 210 تا 220 دفتر خدمات مسافرتي و آژانس هاي مسافرتي وجود دارد اما تمامي اين دفاتر به صورت انفرادي مشغول به فعاليت هستند و اگر چنانچه اين دفاتر با يکديگر متحد شوند باعث کاهش هزينه هاي مربوط در اين صنعت خواهد شد.

مکرمي فر با اشاره به اينکه صنعت گردشگري، صنعتي غير ملموس است و در آن کالا و خدمات نقشي ندارد، عنوان کرد: مهمترين عنصر و کارآمد ترين عامل در اين صنعت نيروي انساني آموزش ديده است که با برخورد مناسب و فراهم آوردن ذائقه و سلايق متفاوت جهانگردان مي تواند در طولاني شدن سفر آنها يا جذب بيشتر توريست گامي رو به جلو برداشت.

و
ي خاطرنشان کرد: در سال گذشته 40 ميليون سفر در ايران انجام شده که 35 ميليون آنها سفرهاي داخلي بوده است که با اقدامات انجام شده اميد آن مي رود که اين تعداد افزايش يابد.

رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن خراسان رضوي نيز در اين همايش گفت : در سال گذشته ميزان کل گردشگري دنيا 900 ميليون نفر بوده است که بالاترين درصد را کشورهاي خاورميانه داشته اند و اين در حالي است که همچنان اروپا و امريکا بالاترين جذب گردشگر را در دنيا دارد.

وي اظهار داشت: از کل ميزان گردشگران 18 درصد آنها گردشگراني مذهبي هستند که مي توان با ايجاد زمينه هاي مناسب براي جذب اين گردشگران تحولي اقتصادي در کشور ايجاد کرد.

\"غلامحسين شافعي\" ادامه داد: با توجه به ميزات تبادلات بالاي صنعت گردشگري که در سال گذشته بالغ بر دو هزار ميليارد دلار بوده است هم اکنون در کشورهاي اروپايي به عنوان يکي از پايه هاي اصلي توسعه اقتصادي در نظر گرفته شده است در حالي که در کشور ما اين صنعت مورد توجه قرار ندارد.

وي خاطرنشان کرد: ميزان اشتغال اين صنعت در جهان به طور مستقيم بالغ بر 150 ميليون نفر بوده که ميزان اشتغال غير مستقيم آن به مراتب بيشتر است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن مشهد افزود: براي اينکه شاهد تحولاتي در بازاريابي باشيم بايد اقداماتي انجام شود که عمده ترين آنها توسعه بخش خصوصي، ايجاد امکانات و ابزارهاي لازم و مهمترين آن آموزش افراد و ايجاد زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي براي توسعه صنعت گردشگري است.

شايان ذکر است در ادامه اين مراسم مقاله بازاريابي الکترونيکي توسط \"بابک اکابري\" و مقاله متودولوژي نو در تبليغ فضاي سياحتي ايران توسط \"ناصر کرمي\" ارائه شد و در پايان اين همايش به مهندس اکبر صابري فر مدير منطقه نمونه بين المللي گردشگري سپاد ، مهندس شهرستاني مدير منطقه نمونه بين المللي شانديز به عنوان کارآفرين نمونه و امير اصلان زاده مدير هتل پرديسان و پهلوان ، مدير مجمتمع گردشگري پديده لوح قديري اهدا شد./104

انتهای پیام/

کد خبر 1386121310